Сайтът използва бисквитки.

  • До 40% ОТСТЪПКА на витамини
    Поръчай сега
  • 25% ОТСТЪПКА на козметика MUSTELA
    Поръчай сега
  • До 25% ОТСТЪПКА на хранителни добавки FORTEX
    Поръчай сега
  • До 30% OТСТЪПКА на лосиони и душ гелове за тяло
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Apteka.puls.bg?

    8 навика, които повишават кръвното ви налягане, без да подозирате 03.08.2020

    8 навика, които повишават кръвното ви налягане, без да подозирате

    Неконтролираното високо кръвно налягане  е рисков фактор за сърдечни заболявания, за инфаркти, инсулти, деменция и още ред опасни болести и увреждания. Добре се знаят определящите причини за него – наследственост, много сол и мазнини в храната, алкохол, кафе, обездвижване, затлъстяване и т. н. За повишаването му допринасят и някои ежедневни навици, които по-рядко се коментират, но са не по-малко опасни.

    1. Приемате често различни лекарства

    Смята се, че лекарствата без рецепта са безопасни. Но някои от тях имат свойството да повишават кръвното налягане при честа употреба. До подобен резултат водят понякога и медикаменти, изписвани от лекар. Повишено внимание изискват:

    • нестероидни противовъзпалителни средства като напроксен, аспирин и ибупрофен;
    • деконгестантите – псевдоефедрин и фенилефрин не само стесняват кръвоносните съдове, но и намаляват ефекта на хапчетата за контрол на кръвното налягане;
    • противозачатъчни хапчета – особено при жени над 35 години, с наднормено тегло и пушачки;
    • някои антидепресанти;
    • имуносупресори;
    • стероиди, лекарства против рак и др.

    Ако ви се налага да използвате подобни лекарства, правете го под лекарски контрол, следете кръвното си налягане и преодолейте навика да се самолекувате.

    2. Почитател сте на хранителните добавки

    Дори когато на етикета пише, че са натурални, не злоупотребявайте с тях. Женското биле, ефедра, йохимбе и някои други билки понякога водят до повишено кръвно налягане. Други взаимодействат с приеманите от вас медикаменти, дори и с храни, и резултатът е същият.

    Храната сама по себе си също може да засили или отслаби действието на някои лекарства, затова, ако при изписването им лекарят ви предупреди да не консумирате определени храни, послушайте го. Примерно – приемът на антидепресанти и похапването на пикантни сирена, сушени меса и соеви изделия могат да провокират епизоди на повишено кръвно налягане.

    3. Имате навик да похапвате повечко сладко

    Не само солта трябва да намалите, захарта също вдига сериозно както систоличната, така и диастоличната граница на кръвното. Четете добре етикетите, царевично-фруктозен сироп се среща дори в месните продукти.

    4. Не ядете достатъчно растителна храна

    Това пряко рефлектира в количествата калий, които си набавяте. Минералът е много важен за водно-солевия баланс и дори когато ограничите солта (натриев хлорид) до минимум, балансът между натрий и калий пак може да е нарушен в полза на натрия. Достатъчно е да включите в менюто си повече плодове, зеленчуци, бобови, риба и нискомаслени млечни продукти.

    5. Пиете малко вода

    Това кара организмът ви да задържа течности, а малките кръвоносни съдове – да се свият.

    6. Не изпразвате редовно пикочния си мехур

    Три часа „стискане“ повишава горната граница на кръвното налягане средно с около 4 пункта, долната – с около 3. А е толкова лесно да си го спестите – създайте си навика да ходите  до тоалетната по-често.

    7. Спите по-малко от 7-8 часа

    Доказана е връзката между сънната апнея и повишаването на кръвното налягане, но такава връзка между сън и хипертония има независимо от причината за недоспиване. Ако спите по-малко от 7 часа, твърде вероятно е това да допринася за хипертонията ви.

    8. Имате проблем с общуването и тревожността

    Въпросът не е в броя на приятелите ви, а в това, доколко свързани се чувствате с тях, страхувате ли се от неодобрение, от отхвърляне, от разочарования, усещате ли се заплашени. Постоянното притесняване за едно или друго, продължителният стрес също повишават кръвното налягане.

    Често дори не осъзнаваме навиците, които ни разболяват. А и да ги осъзнаваме, е трудно да ги променим като с вълшебна пръчица. Изисква се време и постоянство. Затова спрете да мислите на принципа „всичко или нищо“. Няма как днес да се откажете от всичките си вредни навици и от утре да сте нов човек. Дори и да опитате, ще се провалите, което пък съвсем ще ви обезсърчи. Започнете с малки стъпки да променяте първо един навик, после друг и шансовете ви за успех ще са много по-големи.

    Вашето здраве зависи от вас!