Сайтът използва бисквитки.

  • До 40% ОТСТЪПКА на продукти при гъбички на краката и ноктите
    Поръчай сега
  • 25% ОТСТЪПКА на козметика MUSTELA
    Поръчай сега
  • До 15% ОТСТЪПКА на анти-ейдж грижа DIFA COOPER MAGISTRALI
    Поръчай сега
  • До 25% OТСТЪПКА на продукти DANHSON
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Apteka.puls.bg?

    Как да поддържате зрението си 14.05.2017

    Как да поддържате зрението си

    Работата ви е свързана с взиране в монитори и дисплеи. Почивате, като обменяте мисли и снимки в социалните мрежи или сърфирате в интернет. Вечерта гледате телевизор. Може би дори четете книга или решавате кръстословици в автобуса или трамвая – да оползотворите времето. Накратко, очите ви са постоянно натоварени. И наум не ви минава, че имат нужда от специални грижи и почивка.

    Хигиената на зрението:

    Едва ли има човек, който да не е чувал, а от една възраст нататък и сам да не е давал подобни съвети:

       •   не четете на тъмно;

       •   не пишете и не четете в кола;

       •   не четете легнали;

       •   на всеки час, прекаран пред компютъра или взрени в книжата, вдигайте поглед и гледайте към хоризонта през прозореца поне по пет минути;

       •   разхождайте се по-често в парка и сред природата;

       •   пазете очите от силно осветяване със защитни очила, от силно запрашена среда и такава с вредни изпарения.

    Знаете отлично, че тези правила работят, но някак – все не се сещате, когато опира лично до вас.

    Хигиена при носене на меки лещи

    Лещите ви осигуряват неоценимо удобство –  максимална корекция на диоптричните отклонения, неограничено периферно зрение, непроменен външен вид  и т. н. В същото време те все пак са чуждо тяло в окото ви. Независимо, че са високотехнологично изделие, имат нужда от простичко почистване – прецизно промиване с разтвор за лещи, правилно съхраняване, спазване препоръките на производителя за сроковете на носене и подмяна. В противен случай могат да са опасни и да причинят тежки инфекции.

    Задължително е да имате подходящи овлажняващи капки под ръка.

    Профилактичните прегледи 

    Те са единственият начин да се хване появата и развитието на болестите, които протичат безсимптомно. Ходете на офталмолог два пъти годишно – дори за да ви каже, че ви няма нищо. Ако сте с очила или лещи, това ще позволи да се следи и коригира на време всяко изменение на диоптъра, което пък ще ви осигури качествено зрение и по-малко нервно напрежение при работа.

    Следете кръвното налягане и холестерола

    Високото артериално налягане и атеросклерозата са опасни и за зрението. При  хипертонични кризи в очите може да се получат кръвоизливи. 

    Виждането е резултат от съгласуваната работа на очите и зрителния център в мозъка. Всеки риск за мозъка е риск и за зрението. Затова на зрението ви вредят твърде мазните храни, злоупотребата с алкохол и цигари. В някои ситуации са противопоказни и високите физически натоварвания. Със сигурност са опасни стресът и психическото претоварване.

    Правете гимнастика

    Да, да! Има специално разработени упражнения за укрепване на очните мускули, а те пряко повлияват функциите на очите – примерно – акомодацията. Това е способността на окото бързо и ефективно да преминава от гледане надалече към гледане наблизо. 

    Става дума за простички движения, които можете да правите навсякъде. Такива са 

       •   редуване на втренчване в далечината, последвано от фиксиране на съвсем близък предмет,

       •   описване с очи на различни фигури – кръг, осмица – като се стараете да измествате очите максимално нагоре и надолу, наляво и надясно и т. н.

    Осигурявайте качественото хранене на очите

    Те са специализиран орган и имат нужда от редица важни биоактивни вещества за доброто си функциониране. Лекарите казват, че осигуряването на достатъчни количества от каротиноидите астаксантин, лутеин и зеаксантин не само поддържат очите здрави, но могат да спрат или да забавят някои болестни процеси особено в началната им фаза. 

    Много добре се отразява приемът на Омега 3 мастни киселини, витамините Е, С, А и В2. Препоръчителен е приемът на цинк, селен, мед, проантоцианидини (боровинка, арония, грозде) и т. н.

    Необходимите хранителни вещества ще набавите с балансирано хранене, богато на риба, тъмнозелени, сини, лилави и червено-оранжеви плодове и зеленчуци, яйца, черен дроб, млечни и т. н. След консултация с лекаря си можете да добавите подходящи хранителни добавки.