Сайтът използва бисквитки.

  • До 40% ОТСТЪПКА на витамини
    Поръчай сега
  • 25% ОТСТЪПКА на козметика MUSTELA
    Поръчай сега
  • До 25% ОТСТЪПКА на хранителни добавки FORTEX
    Поръчай сега
  • До 30% OТСТЪПКА на лосиони и душ гелове за тяло
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Apteka.puls.bg?

    Контрол над хипертонията в 5 стъпки 15.06.2017

    Контрол над хипертонията в 5 стъпки

    Хипертонията е едно от най-коментираните хронични заболявания. Едва ли ще се намери човек, който да не знае, колко е опасно то. Въпреки това хората продължават да умират от инфаркти и инсулти, за които определящ рисков фактор е точно високото кръвно. Разбира се, като профилактика срещу тях можете да приемате по таблетка азпизал, след обсъждане с лекаря или фармацевта си.

    Все пак, когато вече имате поставена диагноза „хипертония“, това означава, че е нужно да промените целия си начин на живот. Без усилие от ваша страна и най-модерното хапче няма как да ви помогне и да снижи рисковете за здравето ви. Какви са стъпките, чрез които ще установите контрол над заболяването?

    1.   Вземете си добър апарат и мерете редовно кръвното си налягане

    Измервайте го по едно и също време поне няколко пъти седмично – сутрин, след ставане, и надвечер, около 17 часа. Имайте предвид, че то е много динамично. Променя се не само в продължение на денонощието, но и при всяко физическо или психическо натоварване, при силни емоции. Мерете го, след като поне 10-15 минути сте били в покой, удобно настанени. Вземете си бележник, в който да записвате стойностите за деня. Така лекарят ви ще може да проследи реалните тенденции в развитието на състоянието ви и да коригира адекватно медикаментозното лечение за постигане на по-добър резултат.

    2.   Намалете теглото си 

    Можете да използвате всички методи без тотално гладуване. Намалете калорийния прием, увеличете физическата активност според възможностите си. Пийте специализирани чайове или таблетки – разбира се, след консултация с лекаря. Важното е в дългосрочен план да влезете или да се приближите към нормата за годините ви и да се задържите там.

    3.   Опитайте се да сведете до минимум или директно откажете цигарите и твърдия алкохол 

    Позволявайте си максимум по чашка качествено вино.

    4.   Променете начина си на хранене и менюто 

    Забравете за яденето веднъж на ден и поглъщането на огромни количества храна. Хранете се поне четири пъти дневно с малки порции. Солта не бива да надхвърля 3 – 5 г за ден. Сменете натриевия хлорид с калиева сол.

    Можете да продължите да ядете любимите си пържоли, но отстранявайте внимателно тлъстините от тях още преди изпичане. Намалете тестените храни и сладкишите. Намалете приема на мазнини – нека преобладават растителните. Млечните продукти трябва да са обезсолени и нискомаслени. 

    Като цяло е препоръчително растителната храна да преобладава над тази, с животински произход. Хапвайте много сурови плодове и зеленчуци, ядки и семена, пълнозърнести и варива, пресни подправки, пийте зелен чай и какао. 

    При топлинната обработка избягвайте пърженето. Ястията са особено вкусни приготвени на тих огън – печени, варени, задушени.

    5.   Започнете да спортувате 

    Да, ако до този момент не сте го правили, със сигурност ще ви е трудно. Но все пак опитайте! Не е нужно да ходите в зала или да тренирате организирано. Важното е да избягвате обездвижването и да натоварвате организма в рамките на допустимото за вас. 

    Можете да плувате, да карате велосипед, да бягате или да ходите, да танцувате модерни или народни танци, да се запишете на аеробика. Натоварване ще ви осигури и домашната работа или грижата за градината. 

    Нужно е поне пет пъти на седмица да отделяте за физическа активност по 30 минути дневно. Ако се спрете на системно спортуване, дори да имате някаква тренираност, обсъдете допустимите натоварвания с лекар.


    С петте стъпки определено ще поставите хипертонията си под контрол. И не само нея. Този начин на живот е надеждна профилактика срещу холестерола и сърдечните болести, срещу диабета и ред други заболявания.